Thursday 26 March 2009

Hukuman Gantung Sekolah Seminggu

Assalamualaikum!

Hari ini mak teh nak tulis mengenai anak-anak tahfiz kami lagi. Harap pengikut blog mak teh tak merasa boring kerana tulisan mak teh selalunya berkisar mengenai sekolah kami dan anak-anak tahfiz.

Setiap tahun kami akan dapati beberapa orang anak-anak yang bermasaalah. Alhamdulillah tahun ini hanya seorang sahaja yang betul-betul bermasaalah. Apabila mendapti seseorang anak itu bermasaalah kami tidak terus mengeluarkannya dari sekolah. Kami akan cuba membetulkan anak itu, sekiranya masuk bulan ke4 tidak berjaya juga maka kamai akan memanggil ibubapanya supaya menggambil kembali anak itu.

Anak yang seorang ini kami menerimanya atas dasar dia telah mendapat keputusan UPSR 4A, 1 B. Apabila dia berminat membuat Al-Quran kamipun menerima dia masuk sekolah kami. Masalah pertama yang timbul ialah dia tidak dapat menyesuaikan diri dengan kawan-kawan. Ramai yang tidak suka padanya kerana dia menimbulkan pergaduhan. Kedua dia mempunyai tabiat kotor ( tak bolih diceritkan ) dan dia mudah naik angin apabila di tegut, melawan arahan senior. Ketiga dia tidak membuat kerja-kerja sekolah yang di beri guru. Walaupun bermasaalah, di hukum dan di marah, apabila di tanya dia masih hendak tinggal bersekolah disini.

Selalunya anak-anak yang memberi masaalah, mereka tidak boleh bertahan lama di sekolah kami. Masuk 3 bulan mereka sendiri akan berhenti. Ada juga anak yang bermasaalah yang ada tabiat yang buruk, apabila aku tengok muka anak itu susah nak rasa kasih walaupun aku mencuba tidak prejudice terhadapnya ( 1 kes dahulu ). Namun bagi anak ini apabila aku melihat muka dia ada rasa belas kasihan. Hari demi hari Pak haji cuba memperbaiki anak ini. Semalam apabila Pak haji mendapat lapuran yang dia masih tak mahu dengar cakap, tak buat kerja sekolah dengan betul ( tidak bersunggu-sungguh ) dan naik angin hingga mencampakkan kasut kawannya, maka Pak haji berkata mahu suruh ibubapanya ambil dia pulang ( gantung seminggu )

Maka aku bertanya Pak haji, " Adakah apa-apa kebaikkan yang di perhatikan dari budak ini? "

Pak haji berkata " Dia lah yang cepat datang untuk menolong apabila saya datang menghantar makanan."

Aku berkata " Dalam kelas saya dia ok. Tahap English dia juga bagus."

" Tabiat kotornya semasa dia mula datang juga sudah tiada!" tambah Pak haji.

" Kalau begitu adalah sedikit peningkatan sejak kebelakangan ini."


Jadi aku beri pendapat kepada Pak haji supaya menasihati anak ini sekali lagi dan beri last warning sebelum kami kemanggil ibubapanya. Kalau lagi sekali dapat lapuran yang negatif maka dia akan di gantung sekolah selama seminggu. Hukuman digantung sekolah selama seminggu adalah satu langkah terakhir sebelum seseorang pelajar itu di buang. Hukuman ini kerana melakukan keslahan yang serius atau seseorang yang tidak dapat kami bentuk lagi. Kesalahan yang terlalu berat seperti mencuri dan membuli, tidak ada kemaafan baginya melainkan buang sekolah.

Bagi orang yang telah dihukum gantung sekolah seminggu, sekiranya dia dah insaf dan mahu kembali masuk sekolah, dia kenalah bertaubat kesalahannya dengan menulis dan menanda tangan surat akuan kepada Pengetua. Kedua bapanya hendaklah membawa sebilah rotan dan sehelai kain sarung putih ( rotan simbul redha anak di hukum sewajarnya kain sarung putih hadiah untuk Pak haji ). Ketiga ibunya hendaklah memasakkan pulut kunyit untuk di hidangkan kepada kawan-kawannya. Itulah syarat yang telah kami kenakan kepada mereka yang telah di hukum sedemikian.

Sekiranya setelah di hukum mereka tidak kembali semulapun kira ok, maksudnya memang eloklah anak itu keluar dari sekolah kami. Setakat ini seorang yang telah dihukum begitu kembali belajar semula dan nampak peningkatan yang bagus dari segi pelajaran dn akhlak. Ada seorang lagi kembali selepas di hukum, kemudian dia didapati membuli, maka kami buang dia dari sekolah.

Sekian dulu untuk hari ini. Esok saya akan cuba ceritakan ada 3 jenis anak-anak yang tidak boleh belajar di sekolah kami. Pelik tetapi benar!

1 comment:

  1. bagus juga Mak Teh buat hukuman macam tu. Mereka dapat belajar.
    Tak dinafikan, bermacam perangai anak-anak ni.. mereka dah berada dirumah 12 tahun sebelum masuk kesitu kan..
    macam-macam perangai ada..
    kalau dapat yang baik 100%, alhamdulillah..
    kalau tidak, disitulah tempat mereka untuk berubah. Insyaallah...

    ReplyDelete