Monday 24 August 2009

Hari Ke 2 Bulan Ramadhan

Salam Semua,

Semalam adalah hari ke 2 bulan Ramadhan. Perjalanan hari ini bagi anak-anak Tahfiz adalah seperti biasa. Semua berjalan dengan lancar.

Ada beberapa orang anak-anak Tahfiz yang di hantar balik kerumah kerana demam selsema biasa. Kami rasa lebih baik ibubapa mereka menjaga mereka dan juga kami tidak mahu selsema itu merebak kepada anak-anak tahfiz lain.

Malam tadi juga bermulanya tugas anak-anak Tahfiz kami bertaddarus di Istana. Mereka berpakaian jubah putih berkasut kulit hitam dan berstokin hitam. Mereka di kehendaki melaporkan diri di Istana jam 9.30 malam. Oleh itu mereka melakukan solat Tarawih 8 rakaat sahaja.

Kalau anda bersolat Tarawih di masjid Negeri anda mungkin ternampak anak-anak Tahfiz kami. Mereka kelihatan kemas, berdisiplin, pakaian seragam putih bersih bersolat dalam 2 baris ( bagi lelaki ). Anak-anak yang senior bersolat di barisan belakang Imam dan yang junior di saf ketiga sebelah kiri. Tujuan Pak haji mengaturkan mereka begitu ialah untuk memberi pendedahan awal kepada mereka akan tugas-tugas Imam.

Bagi anak-anak Tahfiz Puteri pula mereka ambil safpertama kawasan tengah masjid. Mereka berpakaian seragam jubah putih dan bertelekung putih serta berstokin hitam. Mereka di latih tidak berbual-bual di dalam masjid dan sentiasa membaca al-Quran semasa menunggu masuk waktu solat.

Bulan ramadhan ini ada sedikit ketenangan dan keringanan bagi Pak haji dan anak-anakku kerana tidak perlu menjadi pemandu mengambil dan menghantar anak-anak tahfiz ke masjid dan pulang dari masjid. Bas yang kami sewa khas untuk tujuan ini mengangkut anak-anak tersebut saban hari dalam bulan ramadhan. Alhamdulillah! Bas ini dapat kami sewa kerana wang sedekah jariah dan zakat dari pihak-pihak tertentu. Syukran jazeelan kepada pihak berkenaan.

Petang nanti kami akan bersiap-siap untuk pergi berbuka puasa di sebuah hotel lima bintang yang telah bermurah hati menjemput kami. Tahun lalupun kami telah di raikan oleh hotel tersebut . Mengikut pengalaman tahun lalu hidangan berbuka puasa di hotel itu amatlah istimewa dan mewah. Mendengar cerita ini, semua anak-anak tahfiz sangat teruja untuk pergi ke majlis berbuka puasa ini. Ada juga ibubapa dan keluarga anak-anak Tahfiz yang tinggal berdekatan akan ikut sama program ini. ( mereka jadi tetamu hotel bayar sendirilah ). Esok mak teh akan ceritakan berkenaan berbuka puasa ini kepada anda. Selamat berbuka puasa!

2 comments:

  1. Bestnya baca kisah Ramadan anak2 tahfiz sekolah makteh.

    selamat berbuka puasa ...sure yummyyyyyyyy , burpppp :)

    ReplyDelete
  2. Salam Mak Teh,

    Kami masih tak berkesempatan nak solat tarawih di masjid negeri. Thanks for the info. Taulah nanti nak cari puteri kami dimana. Tapi subuh sabtu dan ahad hari tu dah terserempak dgn mereka dimasjid...happy sikecik!

    ReplyDelete