Wednesday 26 August 2009

Majlis Berbuka Puasa Di Hotel

Salam Semua!

Pada hari ke 3 Ramadhan kami di jemput ke majlis berbuka puasa di sebuah hotel 5 bintang. Jam 6.15 petang anak-anak Tahfiz di jemput oleh 2 van dari Hotel tersebut. Selebihnya pergi menaikki van sekolah kami dan kereta Pak haji. Seramai 60 orang telah di jemput.

Anak-anak Tahfiz sememangnya menanti-nantikan hari yang istimewa ini. Tiba di pintu Hotel kami di sambut mesra oleh pegawai-pegawai Hotel. Kami di bawa naik ke tingkat 2 di mana sebuah bilik seminar telah di tukarkan menjadi dewan solat. Majlis bermula dengan anak-anak Tahfiz membacakan surah Yassin, surah Waqiaah dan doa selamat. Apabila selesai bacaan masa berbukapun sudah hampir. Azan di laung dan kami berbuka puasa ringkas dengan minuman, buah kurma dan kuih-muih yang disediakan di luar dewan solat.

Kemudian kami menunaikan solat maghrib di imamkan oleh seorang ustaz dari sekolah kami. Selesai solat, kami di jemput turun ke tingkat bawah untuk menikmati juadah berbuka puasa yang telah di sediakan oleh pihak Hotel kepada pelanggan-pelanggannya. Maka hidangan sangatlah banyak jenisnya dan sungguh mewah.

Pak haji telah berpesan kepada anak-anak Tahfiz tentang adap sopan makan. Mereka hendaklah beratur mengambil makanan, mengambil makanan sederhana kuantitinya setiap kali ambil dan menghabiskan semua yang di ambil. Alhamdulillah, anak-anak ini pandai membawa diri di dalam majlis tersebut dan nampaknya mereka telah menikmati makanan-makanan yang berbagai itu sehingga mereka kenyang.

Setelah hampir masuk waktu Isya, kami semua naik ke tingkat 2 semula untuk menunaikan solat Isya di ikuti dengan solat Tarawih 8 rakaat. Imam-iamam solat Tarawih kami terdiri dari pelajar-pelajar tingkatan 3 sekolah kami. Alhamdulillah, mereka dapat membawa solat Tarawih dengan baik. Ada juga pegawai Hotel dan orang-orang awam yang turut serta menunaikan solat-solat tersebut bersama kami.

Selepas itu anak-anak tahfiz di raikan lagi dengan setiap orang mendapat hadiah sepeket duit raya seorang. Kemudian kami bergambar beramai-ramai dengan General Manager Hotel tersebut. Pada malam itu,di samping kami Hotel itu juga telah meraikan anak-anak yatim dari sebuah rumah anak-anak yantim Selayang.

Kemudian kami di jemput turun lagi sekali ke tingkat bawah untuk menikmati hidangan seterusnya yang di namakan " moreh " iaitu hidangan selepas menunaikan solat Tarawih. Lagi sekali anak-anak Tahfiz kami mengisi perut mereka dengan sepuas-puasnya. Alhamdulillah semua rezeki datang dari Allah SWT dan pihak hotel ini bermurah hati menjemput kami.

Anak-anak Tahfiz di hantar pulang ke asrama pada jam 10.30 malam setelah bersalam-salaman dan mengucapkan terima kasih kepada pegawai-pegawai hotel. Ternyata mereka sangat gembira dan kekenyangan. Pada malam itu mereka sangat akif ( kerana terlalu kenyang ) dan hanya masuk tidur pada jam 12.00 malam.

Terima kasih kepada pihak hotel tersebut, kami doakan perhubungan mereka dengan kami berpanjangan. Terima kasih daun keladi, tahun hadapan jemputlah lagi! Hehehe!

4 comments:

  1. Salam Mak Teh,

    Itulah yang dinamakan rezeki...pasti seronok anak-anak tahfiz tu dapat berbuka di Hotel 5 bintang dengan berbagai-bagai juadah.

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah , murah rezeki mereka di bulan yang mulia ini.

    ReplyDelete
  3. Ummu Adam,

    Betul, itulah rezeki mereka dibulan Ramadhan. Mereka sangat gembira tentu saja mereka akan mengingati pengalaman ini sehingga tahun hadapan. Hehehe!

    ReplyDelete
  4. Sarina,

    Allah memberikan kami rezeki yang banyak di bulan ini dan dugaan kamipun ada juga yang memerlukan banyak kesabaran.

    Alhamdulillah!

    ReplyDelete