Friday 17 April 2009

Persiapan Lawatan Esok Hari

Hari ini cuaca panas tidak terhingga! Seperti biasa pada pagi Jumaat, mak teh telah pergi pasar awal-awal pagi. Kemudian pergi ke kedai borong di Kelang untuk barang-barang makanan kering. Aku juga membeli bahan-bahan makanan tid-bits untuk bekalan anak-anak Tahfiz keluar buat lawatan esok hari.

Esok kami akan keluar seharian untuk membuat lawatan ke Planetarium dan juga ke Pameran Buku Antarabangsa 2009 di PWTC. Anak-anak Tahfiz hari ini di suruh berehat, setelah keletihan dipadang semalam dan juga untuk membuat persediaan untuk lawatan esok hari. Namun solat subuh berjemaah di Masjid Negeri tidak ditinggalkan. Kelas khat mereka pada jam 9.00 pagi juga di adakan. Mereka hanya tidak di benarkan pergi keperpustakaan Negeri.

Anak-anak Tahfiz di suruh mengemas asrama, mencuci pakaian dan membuat kerja-kerja sekolah dan berehat. Pada masa ini anak-anak puteri sedang siapkan bungkusan tid-bits yang akan dibawa sebagai bekalan. Malam nanti mereka akan siapkan bahan-bahan untuk membuat sandwic sebelum subuh esok, juga sebahgian dari bekalan. Sekumpulan dari mereka iaitu ketua-ketua bilik telah keluar ke pasaraya ( di bawa oleh ustaz Aizad ) untuk membeli extra snacks yang mereka hendak tambahkan kepada bekalan yang akan diberi. Makanan jam 10.00 akan di bawa merupakan nasi lemak dalam tong-tong katerer. Makanan tengah hari akan di sediakan seperti biasa dan akan di hantar ke bas di K.L. nanti.

Begitulah selalunya kalau kami nak keluar buat lawatan persiapan rapi akan dibuat. Almaklumlah kami membawa keluar 60 orang anak-anak sekolah sehari suntuk, mereka akan lapar kalau tak disediakan makanan secukupnya. Begitu juga dengan minuman, selain yang mereka bawa dalan botol air mereka, minuman panas dalam flask akan juga di sediakan.

Mungkin ada yang bertanya, " Tak lecehkah membawa ramai budak-budak keluar buat lawatan dengan segala persiapan perlu dibuat? "

Jawapannya, " Mak teh dan Pak haji sudah biasa berbuat begitu kerana kami mempunyai anak yang ramai, yang mana sejak mereka kecil lagi kami telah bawa mereka ke merata-rata tempat setiap ada peluang berbuat demikian."

Setiap perkara yang perlu dibuat telah kami beri arahan kepada seseorang untuk bertanggung-jawab. Keluar membuat lawatam membawa anak-anak seramai 60 orang ini merupakan sambungan dari kerja kami yang pernah kami lakukan. Ia juga merupakan di antara hobi kami! Hehehe!

Setiap kali keluar buat lawatan kami kena sewa bas persiaran. Kami dikenakan bayaran rm 600.00 - rm 800 kalau ke kawasan selangor. Kalau keluar jauh lagi kami kena bayar rm 1200. Begitulah mahalnya sewa bas yang kami kena bayar. So kami berdoa dan bermimpilah akan mendapat sebuah bas seperti di bawah ini. Kami sudah buat permohonan, namun belum ada berita lagi mengenainya.

3 comments:

  1. Wah, saya yang terasa excitednya nak ikut serta dalam lawatan makteh esok .

    Semoga persiapan dan perjalanan berjalan lancar InsyaAllah.

    ReplyDelete
  2. Enjoy the visits and have a good and safe trip. Kami pasti anak kami juga look forward to this lawatan.

    Kak Long

    ReplyDelete
  3. kalau ada lawatan, anak murid lah paling excited. Dapat jumpa orang lain.. dari situ juga mereka akan lihat betapa bertuahnya mereka yang belajar di sekolah tahfiz tu...

    ReplyDelete