Friday 10 April 2009

Celoteh Di Pagi Jumaat

Hari ini pagi Jumaat, cuaca terang-benderang setakat pagi ini lah. Mungkin juga panas tidak akan sampai ke petang, hujan turun di tengah hari. Ada orang mungkin sedang meraikan kemenangannya, ada orang mungkin baru naik pangkat. Tetapi kalaulah mereka jenis beringat, apa yang mereka baru dapat ini hanyalah sementara.

Mak teh ada kaum puak yang naik pangkat bukan mainlah tinggi. Masa mula nak naik pangkat tu mereka perlulah kehadiran mak teh dan Pak haji, tetapi selepas itu kami langsung di pinggirkan. Dengar kata kerana Pak haji suka pakai ketayap putih dan menyimpan janggut. Kemungkinan cara penampilan begini merosakan majlis mereka.

Maka sudah lamalah kami tidak nampak kelibat mereka yang dah tinggi kedudukan ini. Malahan masa Pak haji sakit bertarung nyawapun aku tidak nampak kelibat mereka. kalaulah selepas ini mereka turun pangkat ada kemungkinankah mereka mahu berkawan semula dengan kami? Dibuatnya pula kalau kami yang naik pangkat. Hehe! macam mana? Kami tak kawan nanti mereka kata kami sombong. Hai, susah juga ni! tambahan pula Pak haji tak suka berkroni-kroni, tentulah akan dicap sebagai sombong. Hehehe! Acah aje kami tak minat politikpun!

Petang semalam, semasa cuaca amat gelap macam nak hujan ribut aku teringat pada Mak Long.( Mak Long ialah isteri Pak Long sepupu emak. Walaupun dia 7 tahun lebih senior dari aku, kami telah lama menjadi kawan baik ).

Lalu aku call dia, " Assalamualaiku Mak Long ! "

" Waalaikumusalam! Oh, ..... ( nama yang dia panggil aku )"

" Sana hujankah? "

" Baru gelap, hujan belum turun "

" You tinggal dengan sapa?"

" Soranglah !"

" You dok buat apa?"

" Dengar lagu-lagu kelasik "

Kesian Mak Long dia tinggal sorang di rumahnya di P.J. sejak Pak Long meninggal dunia 2 tahun yang lalu. Dia tidak suka keluar rumah. Kalau aku ajak datang ke rumahku dia tak mahu. Kalau anak-anak ajak dia pergi kerumah mereka, dia hanya mahu pergi waktu mereka memerlukannya sahaja. Selain dari itu dia sanggup tinggal di rumahnya bersendirian.

Hobi Mak Long ialah mendengar lagu-lagu kelasik dari radio, main sudoku baca surat khabar, menonton tv dan kemas rumah. Dia tidak suka keluar shopping, tak suka baca buku dan tak keluar ke mana-mana dan dia juga tak tahu nak berblogging. Dia suka nak menziarah saudara-mara tetapi dia tidak boleh berbuat demikian. Walaupun Mak Long tahu memandu dia tidak tahu jalan, maksudku dia tidak tahu the route ke sesuatu tempat dan jalan untuk pulang.

Setiap kali cuaca bertukar gelap dan hujan turun aku akan teringat akan Mak Long. Mak long tidak suka pada cuaca mendung yang akan membuatkan dia murung dan resah. Walaupun Mak Long suka tinggal bersendirian dirumahnya kalau kami tidak datang menjengukuya sekali dalam seminggu, dia akan merasa kesepian dan adakala darah tingginya akan naik memuncak. Kami tidak dapat selalu menjenguk Mak Long kerana kami sangat sibuk sejak membuka sekolah.

Aku hanya dapat berkata, " Kesian Mak Long!"

No comments:

Post a Comment