Wednesday 20 May 2009

Anak-anakku Sedang Menghadapi Exam

Assalamualikum!

Dapat berita dari anak-anak mak teh yang sedang berada di Cairo dan Irbid Jordan. Aly sudah selesai peperiksaannya. Sedangkan Yanna dan Lia sedang bertungkus-lumus menduduki peperiksaan. Setiap kali mak teh dan Pak haji berdoa dan bersolat hajat untuk mereka dan setiap kali tamat satu paper mereka akan sms dengan apa yang kita mahu dengar iaitu " Alhamdulillah, boleh buat ". Itulah yang mak teh nanti setiap malam ingin juga tahu kedudukan atau apa yang mereka telah alami untuk peperiksaan itu. Sebenarnya kami sebagai ibubapa samalah berdebar dengan mereka.

Selesai exam mereka nanti, Insya-Allah mereka akan pulang ke Malaysia kalau ada rezeki nak beli tiket kapal terbang. Tiket 2 way mereka menjangkau Rm 3,500 - Rm 4,000 untuk seorang. Melihat kepada jumlah keewangan itu memanglah satu amoun yang banyak. Nasib baik Lia sudah berjimat cermat wangnya dan dia akan biaya sendiri kos tiketnya. Yanna pula akan memerlukan kami top-up separuh harga tiket kerana dia juga pandai simpan duit sikit-sikit.

Anak-anak Tahfiz juga menunggu kepulangan anak-anakku ini kerana tiap seorang dari mereka akan memberi sumbangan tenaga mengajar anak-anak ini dalam bidang masing-masing yang berkaitan. Misalnya Lia akan mengajar First Aid, Yanna akan mengajar Bahasa Arab dan Aly akan mentasme al-Quran dan membantu menjalankan aktiviti koku seperti Kadet Tahfiz, memanah, berkhemah dan berkuda.

Hari ini anak-anak Tahfiz telah buat 3 lagi kertas peperiksaan. Seperti biasa girls nampak tenang sedangkan boys ada yang kelihatan gelabah. Namun ada juga boys yang kami tahu akan dapat top marks. Mereka ini adalah jenis yang mengambil berat tentang pelajaran sejak awal-awal mereka masuk lagi.





Sebahgian Anak-anak Tahfiz bergambar bersama ustaz Nizam selepas kelas tambahan Al-Quran

2 comments:

  1. Semoga anak-anak Mak Teh berjaya dalam peperiksaan mereka dengan berkat doa kedua ibubapa mereka.

    Salam...Kak Long

    ReplyDelete
  2. Kak Long,

    Terima Kasih diatas doa anda itu.

    ReplyDelete