Thursday 28 May 2009

Selepas Exam, Cuti Mood !

Assalamualaikum !

Alhamdulillah ! Dah selamatlah anak-anak Tahfiz menjalani peperiksaan pertengahan tahun mereka. Nampaknya mereka ingin nak releks sikit, maka mereka meminta di bawa keluar ke Giant. Aku membenarkan kerena rasa kasihan kepada mereka yang telah menghadapi tekanan peperiksaan sejak 2 minngu lepas. Jadi selepas solat zohor dan makan tengah hari aku membenarkan mereka dibawa keluar.

Anak-anak Tahfiz perempuan nampak bergembira kerana mendapat tahu beberpa subjek yang sudah di tanda oleh guru-guru, menunjukkan kesemua mereka lulus. Manakala anak-anak Tahfiz lelaki ada beberapa orang yang tidak lulus mata-pelajaran tersebut. Biasalah tu di peringkat umur ini anak-anak perempuan lebih matang dan lebih tekun. Tapi ini tidaklah bermakna anak-anak Tahfiz perempuan yang akan mendapat top marks.

Mak teh tidak boleh releks lagi kerana perlu menanda 12 set kertas peperiksaan BM 1 & 2 dan English 1 & 2 untuk Ting 1,2 & 3. Walaubagaimanapun selepas anak-anak ini di jemput pulang oleh ibubapa mereka pada hari Ahad ini, dapatlah kami berehat sedikit.

Cuti kami tidak sama dengan cuti sekolah-sekolah kerajaan. Program kami untuk penggal ini belum tamat. Ada beberapa orang ibubapa yang masih belum faham perkara ini meminta anak mereka dibenarkan pulang awal iaitu petang ini. Kami tidak boleh membenarkannya. Ada lagi perkara-perkara yang mereka perlu buat. Kami perlu memastikan anak-anak betul di latih dan akan membuat kerja-kerja yang di suruh sewaktu cuti. Mengikut Takwim kami mereka hanya mula bercuti pada hari selasa nanti. Namun kami telah membuat keputusan melepaskan mereka pulang hari Ahad ini.

Semalam kami di kunjungi beberapa orang pelawat yang berkulit cerah. Tahukah anda siapa pula yang datang mengunjungi kami kali ini ? Haa, kali ini kami menerima pelawat dari Timur Tengah. Apakah tujuan mereka datang menjenguk kami? Tujuan mereka samalah dengan pelawat yang sebelum ini, iaitu hendak memohon untuk memasukkan anak-anak mereka ke sekolah kami.

Apakah pula jawapan kami kepada mereka? Pertama, kami sudah tidak ada tempat kerana asrama kami penuh ( untuk lelaki ) dan kami belum mendapat bangunan asrama tambahan. Kedua calon yang mereka bawa, kami tidak boleh terima dan kami menerangkan sebab-sebabnya. Ketiga kami sedia menerima anak-anak perempuan mereka yang berumur 6, 7 dan 8 tahun untuk di masukkan kedalam Darjah 1 & 2. Anak-anak ini sedang bersekolah di sekolah lain, jadi perkara ini belum tentu mereka akan berpindah kesini.




Dalam kelas anak-anak Tahfiz Junior

No comments:

Post a Comment