Sunday 3 May 2009

DipermudahkanNya

Salam semua!

Hari ini aku telah pergi ke pasar awal pagi untuk membeli 6 ekor ayam segar, 2.5 kilo udang dan 1.5 kilo kacang buncis. Bahan-bahan ini adalah untuk memasak makanan tengah hari ini untuk anak-anak Tahfiz kami. Menunya ialah ayam goreng bersalut tepung berempah spesial, sayur kacang buncis masak lemak kuning bercampur udang segar saiz sedang dan sambal belacan. Masakan hari ini adalah sedekah dari kakakku kerana kesyukuran. Alhamdulillah selamat semuanya !

Begitulah selalunya ada-ada saja orang yang datang bersedekah kepada kami kerana bersyukur di atas sesuatu perkara. Ada juga datang memberi sedekah atau derma ikhlas kerana merasakan amat bersyukur diatas rezeki yang di kurniakan Allah SWT kepada mereka. Alhamdulillah kami amat bersyukur menerima bantuan walaupun sebanyak mana. Maha Kaya Allah SWT segala rezeki adalah dariNYA.

Pagi ini anak-anak Ting 2 & 3 telah pergi ke Majlis Sepagi Bersama Nik Nur Madihah di Perpustakaan Negeri dari 8.30 hingga 11.30 pagi. Apabila mereka pulang dari sesi itu aku telah berkata kepada mereka, " Pada tahun 2012 nanti nama yang mengganti Nik Nur Madihah hendaklah salah seorang dari kamu "

Tersenyum mereka mendengarnya seraya menyambut, " Insya-Allah! "

Melihat dari wajah mereka yang menampakkan keazaman dan keyakinan aku rasa perkara itu tidak mustahil.

Di persekitaran rumahku amatlah bersepah-sepah. Ini disebabkan pengubahsuaian yang sedang kami lakukan belum siap. Kami tambah " wing " di sisi rumahku untuk menempatkan Asrama Puteri. Nampanya lagi 1 minggu siaplah bahagian ini. Emak Ai sudah datang mengambil ukuran untuk menempah tirai tingkap-tingkap yang ada. Keluarganya yang akan sedekahkan tirai itu kepada Asrama Puteri. Emak As pula akan memanggil kontraktornya untuk memasangkan besi tirai itu. Khabarnya bapa Adz akan menanggung kos mengecat dinding. Dengan ada pertolongan-pertolongan sebegini ringanlah sedikit tanggungan kami. Alhamdulillah semuanya rahmat dari Allah!





Tersenyum gembira. Anak siapa ni?






Tekun menulis Al-Quran selepas solat asar

2 comments:

  1. He! He! Bukan anak saya tu...

    Salam...Kak Long

    ReplyDelete
  2. sejuk mata melihat anak anak ini..

    ReplyDelete